Ondersteuning voor zorgvoorzieningen

Inhoud

Ondersteuning voor zorgvoorzieningen

Vlaamse zorgvoorzieningen kunnen hun asbestinventaris gratis laten bijwerken. Daarnaast biedt OVAM uitgebreide financiële steun voor de verwijdering van asbest.

Op 20 juli 2018 heeft de Vlaamse Regering het actieplan Asbestafbouw goedgekeurd. Dit plan heeft als doel om Vlaanderen uiterlijk tegen 2040 asbestveilig te maken. In Vlaanderen zijn er namelijk nog veel oude gebouwen die asbestmaterialen bevatten. Beheert uw zorgvoorziening gebouwen of constructies die vóór 2001 zijn gebouwd en wilt u deze asbestveilig maken? OVAM biedt ondersteuning op diverse manieren: gratis opmaak van een asbestattest, begeleiding door een asbestdeskundige, hulp bij een asbestincident en een financiële tussenkomst voor asbestverwijdering.

Ondersteuning aanvragen?

De ondersteuning door asbestdeskundigen kunt u op elk moment aanvragen. Voor de ondersteuning van asbestverwijderingen kunt u terecht bij specifieke oproepen.

De oproep van 18 maart 2024 tot en met 19 april 2024 is afgesloten.

U kunt zich ook inschrijven op de nieuwsbrief van OVAM om op de hoogte te blijven.

Ontdek hieronder per thema welke documenten u nodig hebt en hoe u een aanvraag kunt indienen.

Wie komt in aanmerking?

Het sectorprotocol is bedoeld om zorgvoorzieningen te ondersteunen bij het asbestveilig maken van hun gebouwen, met als doel dit uiterlijk tegen 2040 te realiseren. Een zorgvoorziening is een rechtspersoon die erkend is of voldoet aan de wettelijke voorwaarden om zorg- en dienstverlening te organiseren voor personen. Om in aanmerking te komen voor ondersteuning via het zorgprotocol, kunt u via de CoBRHA databank controleren of de voorziening een HCO-nummer heeft, wat de eerste voorwaarde is: CoBRHA Viewer. Enkel zorgvoorzieningen in gebouwen op het grondgebied van het Vlaamse Gewest komen in aanmerking. Het is essentieel dat de zorg- of dienstverlening in het gebouw zelf plaatsvindt. Zo komen bijvoorbeeld kinderdagverblijven, ziekenhuizen en woonzorgcentra in aanmerking, terwijl een dienst voor teleonthaal dat niet doet.

Voor welke ondersteuning?

Asbestattest

Eerst wordt bekeken of de asbestinventaris van de gebouwen geactualiseerd moet worden. Als dit het geval is, kunt u via OVAM de asbestinventaris gratis (tot een maximum van 6.500 euro excl. btw) laten actualiseren. Na een onderzoek door een asbestdeskundige ontvangt u de geactualiseerde asbestinventaris in de vorm van een asbestattest. Met dit asbestattest kunt u verder bepalen welke asbestmaterialen op welke manier en wanneer verwijderd moeten worden, en welke asbestmaterialen mits correct beheer geen gevaar opleveren.

Welke documenten en informatie heeft u nodig voor de aanvraag?

  • De meest recente asbestinventaris van de te inventariseren gebouwen

  • De plannen van alle te inventariseren gebouwen

  • De totale vloeroppervlakte van de te inventariseren gebouwen

  • Het bouwjaar van het oudste gebouw

  • Ingevulde verklaring op eer

  • Gegevens van de contactpersoon: alle communicatie over het dossier zal altijd plaatsvinden met de persoon die de aanvraag heeft ingediend

Dien hier uw aanvraag in.

Hoe verloopt het verder?

  1. Controle op volledigheid en ontvankelijkheid: Ze controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid en brengen u op de hoogte.

  2. Goedkeuring en opdrachtverlening: Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, geeft OVAM de opdracht om een asbestattest op te maken, samen met de gegevens van uw aanvraag, door aan een asbestdeskundige.

  3. Contact door asbestdeskundige: De asbestdeskundige neemt contact met u op om een afspraak te maken voor het opstellen van het asbestattest en vraagt u om het opdrachtformulier in te vullen.

  4. Inspectie ter plaatse: De asbestdeskundige voert ter plaatse een inspectie van de gebouwen uit.

  5. Ontvangst van het asbestattest: Ze bezorgen u het asbestattest.

Asbestverwijdering

OVAM biedt financiële ondersteuning voor asbestverwijderingen, met een speciale nadruk op jeugdvoorzieningen. Zorgvoorzieningen die diensten verlenen aan kinderen en jongvolwassenen kunnen profiteren van een ondersteuningspercentage van 50%, terwijl dit percentage voor andere zorgvoorzieningen 35% bedraagt. Dit komt doordat kinderen en jongvolwassenen het meest kwetsbaar zijn voor blootstelling aan asbest en daardoor een hoger risico lopen om op latere leeftijd asbestgerelateerde ziektes te ontwikkelen.

Voor het verwijderen van asbesthoudende leidingisolatie kunt u een beroep doen op een aannemer waarmee OVAM een raamcontract heeft afgesloten. Voor het verwijderen van andere asbestmaterialen dient u zelf een aannemer aan te stellen.

Expertisebegeleiding

OVAM biedt gratis expertisebegeleiding door een asbestdeskundige aan. Deze begeleiding houdt in dat een asbestdeskundige, op basis van een verfijnde asbestinventaris of asbestattest, advies geeft voor het opstellen van een meerjaren investeringsplan om een asbestveilige toestand te bereiken. Daarnaast kan de deskundige een prijscalculatie (raming) maken en advies geven voor een geïntegreerde aanpak van asbestverwijdering en energiemaatregelen.

Welke documenten en informatie heeft u nodig voor de aanvraag?

  • De meest recente asbestinventaris of asbestattest van de gebouwen waarvoor u advies wilt

  • De plannen van alle gebouwen waarvoor u advies wilt

  • De oppervlakte van de gebouwen waarvoor u advies wilt

  • Het bouwjaar van het oudste gebouw

  • Ingevulde verklaring op eer

  • Vragen voor de expert

  • Documenten voor de expert

Aanvraag indienen

Hoe verloopt het verder?

  1. Controle op volledigheid en ontvankelijkheid: Ze controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid en brengen u op de hoogte.

  2. Goedkeuring en opdrachtverlening: Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, geeft OVAM de opdracht voor de expertisebegeleiding, samen met de gegevens van uw aanvraag, door aan een asbestdeskundige.

  3. Contact door asbestdeskundige: De asbestdeskundige neemt contact met u op om een afspraak te maken voor de expertisebegeleiding.

  4. Uitvoering van de expertisebegeleiding: De expertisebegeleiding wordt uitgevoerd.

  5. Verslag van de expertisebegeleiding: Ze bezorgen u een kort verslag van de expertisebegeleiding.

Bijstand bij een asbestincident

Heeft u ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch te maken met een asbestincident in uw voorziening? Meld dit dan per e-mail aan asbestzorg@ovam.be en dien uw aanvraag in via de onderstaande link. Via OVAM kan er snel een asbestdeskundige worden aangesteld om u bij te staan. De adviesverlening is gericht op het snel verkrijgen van een objectief advies of second opinion, zodat u de noodzakelijke vervolgstappen en beslissingen kunt bepalen. Deze bijstand omvat geen onderzoek naar contaminatie of saneringsbegeleiding.

Aanvraag indienen

Welke documenten en informatie heeft u nodig voor de aanvraag?

  • De meest recente asbestinventaris van de te inventariseren gebouwen

  • De plannen van de gebouwen waar het asbestincident zich voordeed

  • De oppervlakte van de ruimtes of zone waar het asbestincident zich voordeed

  • Het bouwjaar van het oudste gebouw

  • Informatie over het incident en vragen voor de expert

  • Documenten voor de expert

Aanvraag indienen

Hoe verloopt het verder?

  1. Controle op volledigheid en ontvankelijkheid: Ze controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid en brengen u op de hoogte.

  2. Goedkeuring en opdrachtverlening: Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, geeft OVAM de opdracht voor begeleiding bij het asbestincident, samen met de gegevens van uw aanvraag, door aan een asbestdeskundige.

  3. Contact door asbestdeskundige: De asbestdeskundige neemt contact met u op om een afspraak te maken voor de begeleiding.

  4. Inspectie en advies: De asbestdeskundige voert ter plaatse een inspectie uit en geeft advies over hoe u het asbestincident moet (laten) verhelpen.

  5. Terugkoppeling na bijstand: U brengt OVAM aan het einde van de bijstand op de hoogte van de reeds genomen acties en de eventuele vervolgstappen die nodig zijn voor een goede afhandeling van het incident. Nadat het incident is opgelost, brengt u hen op de hoogte.

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Ben je benieuwd naar de premies waarvoor je in aanmerking komt? Of wil je op de hoogte blijven van de nieuwste updates en regelgeving rondom asbest? Meld je dan NU aan!