Ondersteuning voor lokale besturen

Inhoud

OVAM wil lokale besturen aanmoedigen om asbest in hun gemeente sneller weg te halen. U kunt gesubsidieerde projecten aanvragen via het Subsidiebesluit Lokale Besturen. U kunt ook rekenen op de OVAM voor opleidingen, hulp bij handhaving en ondersteuning bij de afbouw van asbest in het eigen patrimonium.

Subsidiebesluit voor lokale besturen

Als lokaal bestuur kunt u bij de OVAM onder bepaalde voorwaarden subsidies aanvragen waarmee u asbestafbouwprojecten kunt organiseren voor uw inwoners. Een gesubsidieerd project aanvragen doet u met een aanvraagformulier. De toekenning van de subsidie is afhankelijk van het budget dat de OVAM hiervoor jaarlijks krijgt toegekend. De grootte van het bedrag is gelinkt aan het inwonersaantal. Alle lokale besturen in Vlaanderen kunnen een subsidie voor asbestafbouw aanvragen: steden, gemeenten, intercommunale samenwerkingsverbanden en provincies. De projecten zijn minstens gericht op particuliere inwoners, lokale jeugdverenigingen en lokale besturen zelf. Daarnaast bepaalt u zelf of u de doelgroep uitbreidt naar andere verenigingen, landbouwers en plaatselijke kmo’s. Grote bedrijven komen niet in aanmerking. De voorwaarden kunt u nalezen in het Ministerieel Besluit. Met de maatregel wil de OVAM lokale besturen aanmoedigen om risicovolle asbesttoepassingen in hun gemeente sneller af te bouwen. Met succes: de afgelopen jaren hebben alle Vlaamse steden en gemeenten zich geëngageerd om asbestafbouw op te nemen in hun meerjarenplanning. De gesubsidieerde projecten kunnen daarin een concreet actiepunt vormen.

Welke projecten komen in aanmerking?

De volgende projecten komen in aanmerking voor subsidies via het Subsidiebesluit Lokale Besturen:

     

      • Goedkope ophaling aan huis van asbestcementafval, in platenzakken of containers

      • Een groepsaankoop voor asbestinventarisattesten (nog niet beschikbaar)

    Deze projecten maken het burgers makkelijker om asbest in hun woning of gebouw versneld weg te nemen en te inventariseren.

    Een subsidie aanvragen

    Wilt u als lokaal bestuur een subsidie aanvragen voor een asbestafbouwproject? Dien dan een aanvraagdossier in bij de OVAM.

       

        • Controleer of u in aanmerking komt voor een subsidie.

        • Stel uw aanvraagdossier op. Het dossier bestaat uit een ingevuld aanvraagformulier.

        • Dien het aanvraagdossier in bij de OVAM. Dat kan per e-mail naar asbestprojecten@ovam.be.

        • Als het dossier is ingediend, krijgt u een ontvangstbevestiging. De OVAM heeft vervolgens tussen de 30 en de 105 dagen tijd om te beoordelen of het dossier volledig en ontvankelijk is en om het al dan niet goed te keuren.

      Aanvraagformulier

      Download het aanvraagformulier voor het aanvragen van een subsidie voor een asbestafbouwproject.

      Ondersteuning in communicatie bij ophaling aan huis van asbestcementafval

      Om de doelstelling van een asbestveilig Vlaanderen te behalen, is informatie essentieel. De OVAM biedt een folder aan, die lokale besturen kunnen gebruiken ter ondersteuning van hun communicatie naar de burger over de ophaling aan huis van asbestcementafval. Ook het indesign-pakket is verkrijgbaar, zodat u de folders kunt aanpassen aan de eigen huisstijl. Stel uw vraag via het contactformulier onderaan deze pagina.

      Mijn Verbouwpremie

      Lokale besturen kunnen ook beroep doen op de verhoogde energiepremie via Mijn Verbouwpremie.

      Opleiding en leidraden

      De OVAM voorziet regelmatig opleidingen voor lokale besturen zodat zij weten hoe ze moeten omgaan met asbest; welke maatregelen ze moeten nemen bij eventuele risicovolle situaties; en de belangrijkste principes van de asbestwetgeving kennen. De OVAM heeft enkele leidraden opgemaakt om lokale besturen te begeleiden wanneer er zich een asbestincident of een asbestbrand voordoet. U vindt ze terug op de pagina wetgeving en handhaving.

      Opleidingen voor lokale besturen

      Medewerkers van lokale besturen worden vaak geconfronteerd met asbest. Voldoende basiskennis rond o.a. praktische aspecten zoals het herkennen van asbestmaterialen, het nemen van de juiste maatregelen, de handhavingsmogelijkheden en de belangrijkste geldende regelgeving is onontbeerlijk.

      Leidraden

      De OVAM biedt twee leidraden aan: een leidraad handhaving bij asbestincidenten en een leidraad voor de aanpak van asbestbranden.

      Ondersteuning bij handhaving

      Lokale toezichthouders kunnen burgers of werkgevers verbaliseren en maatregelen opleggen wanneer die onzorgvuldig omgaan met asbest. Wanneer de toezichthouder om een bepaalde reden niet kan optreden, bestaan er enkele ondersteuningsvormen.

         

          • Door gewestelijke toezichthouders: bij sloopwerven, asbestafvalinzameling en -transport, asbestafvalverwerking. Gemeentelijke toezichthouders (niet de toezichthouders van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden of politiezones) kunnen zich laten ondersteunen door gewestelijke toezichthouders van de afdeling Handhaving (technisch-inhoudelijk of op het vlak van de handhaving zelf). Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn voor complexe situaties die zowel technisch als situationeel van aard zijn.

          • Door de OVAM: bij asbestincidenten. De OVAM heeft zelf geen toezichtsbevoegdheid voor asbestovertredingen, maar ondersteunt de lokale toezichthouders door:

               

                • Het aanbieden van asbestopleidingen

                • Het voorzien van leidraden

                • Het voorzien van tweedelijnsondersteuning en -advies

          De OVAM biedt tweedelijnsondersteuning aan in de vorm van advies en ondersteuning bij asbestincidenten. Lokale toezichthouders of gemeenten die te maken hebben met complexe asbestsituaties of met verschillende interpretaties/belangen die een handhavingstraject bemoeilijken, kunnen beroep doen op de expertise van een asbestdeskundige via het raamcontract van de OVAM. Een asbestdeskundige kan ter plaatse komen, na afspraak met de lokale toezichthouder, om een onderzoek te doen op de site van het asbestincident, en een advies te geven betreffende het handhavingstraject. De asbestdeskundige is zelf niet bevoegd om een handhavingstraject op te starten. Het is aan de lokale toezichthouder om aan de slag te gaan met het advies van de asbestdeskundige. Het rapport van de asbestdeskundige is daarbij de objectieve basis om een handhavingstraject te onderbouwen.

          Contacteer ons via onderstaand contactformulier

          (voeg eventueel een foto toe)
          Scroll to Top